Nextbike Polska zamyka najlepszy kwartał w 11. letniej historii spółki

Rok 2022 bez wątpienia nie należy do najłatwiejszych. Nowa, postpandemiczna rzeczywistość, wzrost cen z powodu inflacji, trudności w pozyskiwaniu części do rowerów czy restrukturyzacja spółki z całą pewnością postawiły przed Nextbike cały szereg wyzwań. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności, spółka osiągnęła rekordowe wyniki finansowe – najlepsze w swojej ponad 10-letniej historii istnienia. W ciągu ostatnich trzech kwartałów Nextbike odnotował polepszenie wyników na wszystkich kluczowych pozycjach. W okresie od stycznia do września br. przychody ze sprzedaży wzrosły o blisko 8 proc. do 48,5 mln zł, a na poziomie operacyjnym osiągnięto 6 mln zł zysku w porównaniu do 1,8 mln zł w tym samym okresie 2021 r. Równie imponujący okazał się też 35-procentowy wzrost zysku brutto ze sprzedaży.

Spółka oficjalnie publikuje raport finansowy za ostatni kwartał i z sukcesem zamyka trwający sezon rowerowy, osiągając najlepsze wyniki w swojej 11-letniej historii. Tylko w trzecim kwartale 2022 roku przychody ze sprzedaży Grupy Nextbike wzrosły o 10,9 proc. (z 20 mln zł do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Na poziomie operacyjnym spółka osiągnęła 6,9 mln zł zysku w porównaniu do 4,3 mln zł rok wcześniej (wzrost o 37,6 proc.), a zysk netto wyniósł 5,0 mln zł w porównaniu do 3,5 mln zł w trzecim kwartale 2021 r. (wzrost 29,2 proc.). Co więcej, wynik EBITDA spółki wzrósł o 17 proc. do poziomu 9,4 mln zł.

Nextbike broni się przed kryzysem

Wyniki za wszystkie trzy kwartały br. stanowią dobry prognostyk dla całego roku i świadczą o znaczącym sukcesie Nextbike. Podsumowując ten okres, odnotowano wzrosty wszystkich kluczowych pozycji – przychody ze sprzedaży wzrosły do poziomu 48,5 mln zł z 44,7 mln zł. W porównaniu do poprzedniego roku zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 3,9 mln, czyli ponad 35 proc. Od początku roku do 30 września uruchomiono na terenie całej Polski blisko 17 tysięcy rowerów. Oznacza to, że dostęp do rowerów ma ponad 10 mln mieszkańców miast, w których jednoślady oferuje Nextbike. Tylko w tym sezonie aktywnych było ponad 400 tysięcy użytkowników, którzy łącznie wypożyczyli rowery miejskie blisko 8 mln razy (aktualnie to niemal 7,8 miliona wypożyczeń).

2022 rok był i nadal jest wyzwaniem dla każdej firmy. Skutki wojny w Ukrainie, w połączeniu z wysoką inflacją i pogłębiającym się kryzysem gospodarczym na świecie – to wszystko mogłoby zwiastować zapaść, a nie najlepszy rok finansowy w 11-letniej historii spółki. Wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 22,4 mln zł i 6 mln zysku na poziomie operacyjnym są świetnym wynikiem i stanowią dla nas przede wszystkim zwieńczenie naszej ciężkiej pracy. Z kryzysu wychodzimy obronną ręką i wzmacniamy swoją pozycję lidera rynku mikromobilności. To silny impuls do dalszego działania i wejścia w nową dekadę w jeszcze szybszym tempie – stwierdza Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.

Liczba wypożyczeń rowerów względem zeszłego roku wzrosła o 10 proc.

W całej Polsce aktywnych jest 39 systemów rowerowych, które są dostępne łącznie w 60 miastach. W tym roku Polacy korzystali ze współdzielonych rowerów przez aż 216,5 mln minut, co daje ponad 400 lat ciągłej jazdy. W skali całego kraju Nextbike odnotował wzrost wypożyczeń o 10 proc. – w szeregu miast osiągając rekordowe wyniki. Przykładem jest Żyrardów z 80-procentowym wzrostem wypożyczeń czy duże aglomeracje jak Warszawa, w której liczba wypożyczeń wzrosła o imponujące 15 proc. Średni pokonany dystans dla jednego wynajmu roweru wynosi 3,89 km, oznacza to, że użytkownicy Nextbike mogliby w tym sezonie objechać Ziemię aż 756 razy.

Ten rok to nie tylko wzrost popularności jednośladów, ale również nowe rozwiązania operacyjne, takie jak zwiększony udział serwisu mobilnego, który naprawia usterki bezpośrednio na stacji rowerowej. Brak konieczności przewożenia rowerów do magazynu, zdecydowanie skraca czas serwisu i pozwala na utrzymanie większej liczby dostępnych pojazdów. Rozwiązanie to jest ponadto proekologiczne, ponieważ serwis mobilny porusza się na skuterach elektrycznych.

Grupa Nextbike Polska obecna jest w naszym kraju już od ponad dekady – powstała 8 czerwca 2011 r. we Wrocławiu, w niedługim czasie stając się najpopularniejszym systemem wypożyczalni współdzielonych rowerów. Na przestrzeni wszystkich lat funkcjonowania w systemie Nextbike zarejestrowało się ponad 2,5 mln użytkowników, z czego ponad 2 mln minimum raz wypożyczyło rower miejski.

Technologiczny przełom w systemie rowerów miejskich

Tak dobre wyniki za trzeci kwartał bieżącego roku to także zapowiedź pozytywnych zmian w nadchodzącym sezonie. Spółka Nextbike ma ambitne plany na 2023 rok – swoją ofertę poszerzy o rowery 4. Generacji wyposażone m.in. w system GPS. Użytkownicy będą mogli poruszać się po miastach z większą swobodą, a nowa technologia pozwoli na jeszcze dokładniejsze określenie kierunków i tras najchętniej wybieranych przez Polaków, m.in. po to, aby z zwiększą precyzją wspierać planowane budowy kolejnych ścieżek czy stacji rowerowych. Dodatkowym rozwiązaniem, które firma wprowadzi w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców stolicy.

Samo pojęcie marketingu internetowego oznacza używanie Internetu w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Na marketing internetowy składa się tzw. reklama „pay per click”, reklama banerowa, email marketing, affiliate marketing, reklama interaktywna, optymalizacja stron, blog marketing, buzz marketing, product marketing i blogowanie.

Reklama banerowa
Polega na wykorzystaniu elementów graficznych, np. obrazków, animacji, zdjęć, gifów, flashy, haseł do przekierowania na inna stronę www reklamodawcy. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się, a zarazem ciekawych form reklamy internetowej. Daje duże pole do popisu jej wykonawcom. Dodatkowo, banery mogą być zamieszczane w różnych częściach strony www, przy czym najskuteczniejsze są te miejsca, które na danej witrynie rzucają się w oczy.

Pay per click
Jest rodzajem reklamy internetowej, w której kluczową role odgrywa płatność za kliknięcie w link lub baner, a nie za jego wyświetlenie. Osoba zlecająca reklamę swojej firmy lub usługi, płaci za każdego użytkownika, który za pomocą banera przejdzie do strony produktu.

Affiliate marketing
Jest metodą promowania biznesu on-line, w której osoba promująca produkt, za pomocą strony internetowej, jest nagradzana za każdego użytkownika który odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną czynność na stronie reklamodawcy. W Polsce znany jest bardziej pod pojęciem programu partnerskiego. Do najpopularniejszych i największych portali oferujących tą metodę marketingu należą portale społecznościowe, takie jak Nasza-Klasa, Facebook czy MySpace. To idealne miejsce na reklamę sprzedażową, polityczną i promocyjną, nie tylko ze względu na ilość użytkowników tych portali, ale także na ich różnorodność pod względem wieku, płci i statusu społecznego.

Email marketing
Jest formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującego pocztę elektroniczną jako główne narzędzie komunikacji. Do podstawowych zadań e-mailingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy lub organizacji, a także sprzedaż. Natomiast najpopularniejszymi jego narzędziami są: newslettery firmowe, biuletyny wewnętrzne, dzienniki elektroniczne oraz reklamy w wiadomościach e-mail.

Marketing wirusowy
Ta odmienna forma promocji polega na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. To oni występują w roli kreatorów opinii na temat np. działalności firmy, jakości oferowanych produktów lub usług czy też funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Generalnym celem tej formy marketingu jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie się informacji w postaci rekomendacji danego produktu lub usługi. Najczęściej reklamowanymi w ten sposób produktami są środki odchudzające, produkty finansowe i strony internetowe. Jak wynika z badań jedną z najpopularniejszych form promocji jest rekomendacja, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, iż firma pozyska w ten sposób nowych klientów.

Proces marketingowy to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia, której działania mają odnieść długofalowe skutki. Jej celem jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane daną usługą lub produktem. Marketing wykorzystuje wiele narzędzi, które pozwalają na sprawną realizację strategii oraz zdobycie jak największej liczby klientów, a co za tym idzie na zwiększenie zysków.

Wiele osób stawia znak równości między marketingiem i promocją produktów oraz usług. Jednak jest to bardzo duże uogólnienie, gdyż na marketing składa się wiele innych działań. Wśród najważniejszych wymienić należy przede wszystkim:

komunikacja z rynkiem;
przygotowywanie odpowiednich strategii wprowadzenia produktu na rynek, ustalenia ceny, grupy docelowej oraz promocji i dystrybucji;
analiza sprzedaży i wprowadzenie na bieżąco zmian w sposobie sprzedaży produktu.

Reklama internetowa obejmuje wiele form reklamy z których część jest stosowana w sposób etyczny, a część nie. Niektóre strony internetowe wykorzystują wiele reklam, w tym migające banery, które rozpraszają uwagę użytkownika, inne zaś wprowadzają w błąd, wyglądając jak komunikaty o błędach w systemie operacyjnym, a nie reklamy. Witryny, które nieetycznie używają reklamy internetowej dla zysku, często nie zwracają uwagi na to, że na stronie umieszcza się linki, prowadzące do szkodliwego oprogramowania lub materiałów dla dorosłych.

Operatorzy witryn, którzy etycznie używają reklamy internetowej, zazwyczaj korzystają z niewielkiej ilości reklam, które nie mają na celu rozpraszać lub irytować użytkownika oraz nie odwracają uwagi od projektu i układu stron internetowych. Wielu właścicieli stron internetowych dotyczących bezpośrednio firm, którzy chcą umieszczać reklamy wie, że strona internetowa powiązana z reklamą jest uzasadniona.

Działania e-marketingowe mogą przebiegać na wielu płaszczyznach. Internet daje nam mnóstwo możliwości, wymusza jednak na nas również elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się wymagań na rynku. Dynamicznie rośnie liczba osób, będących zwolennikami właśnie tej formy promocji firmy – nie tylko ze względu na stosunkowo niższe niż w przypadku tradycyjnej reklamy koszty, ale także sporą skuteczność oraz możliwość dokładnego mierzenia efektów i zwrotu z inwestycji.

To właśnie Internet w dzisiejszym świecie jest powszechnie stosowanym wśród przedsiębiorstw środkiem komunikacji, przekazu informacji oraz sposobem pozyskania klientów. Stosowna i profesjonalna reklama w Internecie jest niemal gwarancją zwiększenia przychodów firmy i jej rozpoznawalności, trzeba tylko wybrać te kanały które będą maksymalnie skuteczne w naszej branży.

Należy pamiętać o tym, że najlepsze efekty osiągamy, gdy nie ograniczamy się do jednej formy reklamy, ale korzystamy z kilku, które wzajemnie się uzupełniają.

Podstawą skutecznej reklamy internetowej jest również stała analiza – zarówno przed rozpoczęciem działań, jak w ich trakcie. Sama reklama nie wystarczy, gdy strona internetowa jest niedostosowana do wymagań użytkowników lub gdy oferta odbiega od wymagań rynku.

W ramach działań związanych z marketingiem internetowym wykonuje się wiele różnych czynności, jak:

  • Pozycjonowanie, działania SEO
  • Reklamy Google AdWords
  • Video marketing
  • Content marketing
  • Mailing
  • Promocja strony na forach internetowych (tzw. szeptanka)
  • Marketing wirusowy
  • Marketing społecznościowy (na portalach społecznościowych)
  • Blogosfera (współpraca z blogerami lub prowadzenie własnych blogów)
  • Remarketing

Wbrew pozorom, dobra strategia marketingowa wcale nie musi obejmować wszystkich powyższych czynności, ale powinna posiadać ich jak najwięcej. Trzeba podkreślić, że wybór konkretnych działań powinien być uzależniony od profilu marki oraz jej możliwości finansowych.

Dobrze poprowadzony e-marketing daje wiele różnych korzyści dla firmy, o których ich właściciele nie zawsze wiedzą. Przede wszystkim pozwala dotrzeć do wielu klientów, a szczególnie do klientów docelowych, czyli takich, którzy są realnie zainteresowani naszą ofertą. Dzięki temu przy mniejszym nakładzie środków finansowych można uzyskać większą ilość nowych odbiorców. E-marketing pozwala również dostosować koszty działań reklamowych do oczekiwanych efektów i możliwości firmy. Początkową strategię marketingową należy stale monitorować, by później ją dobrze modyfikować, aby z każdej zainwestowanej w reklamę złotówki wyciągnąć jak największy zysk. Monitorując działania marketingowe, dodatkowo możemy się dowiedzieć czegoś więcej o naszych potencjalnych klientach, by w przyszłości jeszcze lepiej dopasować do nich ofertę. Działania marketingowe również doskonale budują pozytywny wizerunek marki. Nie tylko u potencjalnych klientów, ale również u obecnych, sprawiając, że stają się oni tzw. stałymi klientami. W ramach działań marketingowych można wchodzić w interakcje z odbiorcami, lepiej prezentować się na tle konkurencji i przyzwyczajać społeczeństwo do danej marki. A to bezpośrednio przekłada się na znaczny wzrost zainteresowania naszą ofertą.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*