Stawki freelancerów – w których branżach w 2022 roku wzrosły najbardziej?

Jak wskazuje raport Useme “Branże freelancingu w Polsce 2022: zarobki, zlecenia i czas pracy” w minionym roku aż 42 proc. wolnych strzelców doświadczyło zwiększenia zarobków. Rosnące stawki potwierdza również Index Useme, czyli narzędzie zbierające dane z umów rozliczanych za pomocą platformy. W których branżach wzrosty stawek zleceń były największe w porównaniu z rokiem 2021?

Useme, platforma dla freelancerów oraz zleceniodawców, po raz kolejny podzieliło się średnimi wysokościami stawek za zlecenia w najpopularniejszych wśród polskich freelancerów profesjach. Zaprezentowane w najnowszym raporcie dane pokazują, że sytuacja gospodarcza, a także wzrost popularności współpracy z wolnymi strzelcami wpłynęły na popyt i cenę za świadczone przez nich usługi.

O tym, że prognozy dla freelancingu w Polsce są więcej niż optymistyczne, świadczy wzrost liczby wolnych strzelców o 11,4 proc. w stosunku do roku 2021. Obecnie jest to już 303 tys. osób, a praca zdalna i system hybrydowy, które w ostatnich latach stały się integralną częścią naszego życia zawodowego, okazały się wielkim krokiem naprzód w upowszechnianiu freelancingu – komentuje Przemysław Głośny, prezes zarządu Useme. – Nasze coroczne badania wskazują, że zarobki wolnych strzelców dynamicznie rosną. W 2022 roku aż 42  proc.  freelancerów zaobserwowało wzrost zarobków – dodaje Przemysław Głośny.

Dynamiczne wzrosty stawek aż w 7 branżach!

W 2022 roku dużą zmianę można zaobserwować w kategoriach: programowanie i architektura. We wspomnianych branżach stawki wzrosły o 24 proc. w porównaniu do 2021 roku i wyniosły kolejno 3443 zł oraz 2405 zł za zlecenie. Graficy mogli liczyć na zarobki rzędu 1527 zł za zlecenie (wzrost o 23 proc.). Freelancerzy zajmujący się budowaniem stron internetowych, a także ich modernizacją, zarabiali o 22 proc. więcej, z kolei specjaliści tworzący platformy e-commerce zanotowali wzrost stawek o 21 proc. (odpowiednio 1616 i 1748 zł), podobnie jak wolni strzelcy świadczący szeroko rozumiane usługi IT. Średnia wartość zlecenia wyniosła 2255 zł. Równie wysoki wzrost stawek zauważalny był wśród tłumaczy, co przełożyło się na zarobki rzędu 1470 zł za zlecenie.

A co z najpopularniejszymi branżami?

Profesją, z którą najczęściej kojarzymy pracę freelancera, jest copywriting, czyli tworzenie artykułów i treści na strony internetowe, haseł reklamowych czy  przygotowywanie opisów produktów lub kategorii do sklepów internetowych.

Tutaj freelancerzy również podnieśli stawki, lecz w porównaniu do pozostałych profesji wzrosty były zdecydowanie niższe – tylko o 13 proc., a średnia wartość zlecenia wynosiła 996 zł. Warto przy tym pamiętać, że copywriting to branża, w której często wykonuje się zlecenia dodatkowe, poza pracą na etat. Według raportu Useme aż 46 proc. copywriterów pracuje do 4h dziennie, a 22 proc. ankietowanych copywriterów zadeklarowało, że realizuje ponad 10 zleceń w ciągu miesiąca.

Kolejnymi popularnymi wśród wolnych strzelców branżami są social media (m.in. realizowanie kampanii reklamowych czy prowadzenie profili w mediach społecznościowych) oraz SEO, czyli optymalizacja stron internetowych. Freelancerzy specjalizujący się we wskazanych działaniach podnieśli stawki o 17 proc. w porównaniu do roku 2021 i mogli  liczyć na średnie zarobki w wysokości 1597 zł za zlecenie.

Nierówności w branży usług multimedialnych

Freelancerzy świadczący usługi multimedialne, czyli fotografowie, specjaliści od wideo i animacji, to najbardziej zróżnicowana grupa, jeżeli chodzi o zmiany w wysokości stawek za zlecenia w latach 2021-2022. W tej kategorii największy, ponad 25-procentowy wzrost, odnotowali fotografowie, jednak ich średnia stawka za zlecenie wynosi zdecydowanie mniej niż w przypadku pozostałych freelancerów w branży multimedialnej – 1701 zł. Następnie znaleźli się freelancerzy świadczący usługi wideo, którzy zadeklarowali 12-procentowy wzrost wartości zleceń, co przełożyło się na średnią stawkę w wysokości 1875 zł.

Jedyną branżą, w której stawki zmalały w porównaniu do roku 2021, była animacja, z zarobkami w wysokości 2047 zł.

 – Wysokość stawek wśród polskich freelancerów zależy w dużej mierze od profesji, jaką świadczą, przy czym nie powinniśmy zapominać, że copywriterzy, tłumacze czy specjaliści od social mediów i SEO są w stanie podjąć miesięcznie większą liczbę zleceń, niż programiści. Niemniej zaprezentowane powyżej kwoty mogą być wskazówką zarówno dla początkujących wolnych strzelców, jak i firm zlecających wykonanie dzieła na zewnątrz – podsumowuje Przemysław Głośny, prezes zarządu Useme.

Samo pojęcie marketingu internetowego oznacza używanie Internetu w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Na marketing internetowy składa się tzw. reklama „pay per click”, reklama banerowa, email marketing, affiliate marketing, reklama interaktywna, optymalizacja stron, blog marketing, buzz marketing, product marketing i blogowanie.

Reklama banerowa
Polega na wykorzystaniu elementów graficznych, np. obrazków, animacji, zdjęć, gifów, flashy, haseł do przekierowania na inna stronę www reklamodawcy. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się, a zarazem ciekawych form reklamy internetowej. Daje duże pole do popisu jej wykonawcom. Dodatkowo, banery mogą być zamieszczane w różnych częściach strony www, przy czym najskuteczniejsze są te miejsca, które na danej witrynie rzucają się w oczy.

Pay per click
Jest rodzajem reklamy internetowej, w której kluczową role odgrywa płatność za kliknięcie w link lub baner, a nie za jego wyświetlenie. Osoba zlecająca reklamę swojej firmy lub usługi, płaci za każdego użytkownika, który za pomocą banera przejdzie do strony produktu.

Affiliate marketing
Jest metodą promowania biznesu on-line, w której osoba promująca produkt, za pomocą strony internetowej, jest nagradzana za każdego użytkownika który odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną czynność na stronie reklamodawcy. W Polsce znany jest bardziej pod pojęciem programu partnerskiego. Do najpopularniejszych i największych portali oferujących tą metodę marketingu należą portale społecznościowe, takie jak Nasza-Klasa, Facebook czy MySpace. To idealne miejsce na reklamę sprzedażową, polityczną i promocyjną, nie tylko ze względu na ilość użytkowników tych portali, ale także na ich różnorodność pod względem wieku, płci i statusu społecznego.

Email marketing
Jest formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującego pocztę elektroniczną jako główne narzędzie komunikacji. Do podstawowych zadań e-mailingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy lub organizacji, a także sprzedaż. Natomiast najpopularniejszymi jego narzędziami są: newslettery firmowe, biuletyny wewnętrzne, dzienniki elektroniczne oraz reklamy w wiadomościach e-mail.

Marketing wirusowy
Ta odmienna forma promocji polega na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. To oni występują w roli kreatorów opinii na temat np. działalności firmy, jakości oferowanych produktów lub usług czy też funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Generalnym celem tej formy marketingu jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie się informacji w postaci rekomendacji danego produktu lub usługi. Najczęściej reklamowanymi w ten sposób produktami są środki odchudzające, produkty finansowe i strony internetowe. Jak wynika z badań jedną z najpopularniejszych form promocji jest rekomendacja, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, iż firma pozyska w ten sposób nowych klientów.

Proces marketingowy to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia, której działania mają odnieść długofalowe skutki. Jej celem jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane daną usługą lub produktem. Marketing wykorzystuje wiele narzędzi, które pozwalają na sprawną realizację strategii oraz zdobycie jak największej liczby klientów, a co za tym idzie na zwiększenie zysków.

Wiele osób stawia znak równości między marketingiem i promocją produktów oraz usług. Jednak jest to bardzo duże uogólnienie, gdyż na marketing składa się wiele innych działań. Wśród najważniejszych wymienić należy przede wszystkim:

komunikacja z rynkiem;
przygotowywanie odpowiednich strategii wprowadzenia produktu na rynek, ustalenia ceny, grupy docelowej oraz promocji i dystrybucji;
analiza sprzedaży i wprowadzenie na bieżąco zmian w sposobie sprzedaży produktu.

Reklama internetowa obejmuje wiele form reklamy z których część jest stosowana w sposób etyczny, a część nie. Niektóre strony internetowe wykorzystują wiele reklam, w tym migające banery, które rozpraszają uwagę użytkownika, inne zaś wprowadzają w błąd, wyglądając jak komunikaty o błędach w systemie operacyjnym, a nie reklamy. Witryny, które nieetycznie używają reklamy internetowej dla zysku, często nie zwracają uwagi na to, że na stronie umieszcza się linki, prowadzące do szkodliwego oprogramowania lub materiałów dla dorosłych.

Operatorzy witryn, którzy etycznie używają reklamy internetowej, zazwyczaj korzystają z niewielkiej ilości reklam, które nie mają na celu rozpraszać lub irytować użytkownika oraz nie odwracają uwagi od projektu i układu stron internetowych. Wielu właścicieli stron internetowych dotyczących bezpośrednio firm, którzy chcą umieszczać reklamy wie, że strona internetowa powiązana z reklamą jest uzasadniona.

Działania e-marketingowe mogą przebiegać na wielu płaszczyznach. Internet daje nam mnóstwo możliwości, wymusza jednak na nas również elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się wymagań na rynku. Dynamicznie rośnie liczba osób, będących zwolennikami właśnie tej formy promocji firmy – nie tylko ze względu na stosunkowo niższe niż w przypadku tradycyjnej reklamy koszty, ale także sporą skuteczność oraz możliwość dokładnego mierzenia efektów i zwrotu z inwestycji.

To właśnie Internet w dzisiejszym świecie jest powszechnie stosowanym wśród przedsiębiorstw środkiem komunikacji, przekazu informacji oraz sposobem pozyskania klientów. Stosowna i profesjonalna reklama w Internecie jest niemal gwarancją zwiększenia przychodów firmy i jej rozpoznawalności, trzeba tylko wybrać te kanały które będą maksymalnie skuteczne w naszej branży.

Należy pamiętać o tym, że najlepsze efekty osiągamy, gdy nie ograniczamy się do jednej formy reklamy, ale korzystamy z kilku, które wzajemnie się uzupełniają.

Podstawą skutecznej reklamy internetowej jest również stała analiza – zarówno przed rozpoczęciem działań, jak w ich trakcie. Sama reklama nie wystarczy, gdy strona internetowa jest niedostosowana do wymagań użytkowników lub gdy oferta odbiega od wymagań rynku.

W ramach działań związanych z marketingiem internetowym wykonuje się wiele różnych czynności, jak:

  • Pozycjonowanie, działania SEO
  • Reklamy Google AdWords
  • Video marketing
  • Content marketing
  • Mailing
  • Promocja strony na forach internetowych (tzw. szeptanka)
  • Marketing wirusowy
  • Marketing społecznościowy (na portalach społecznościowych)
  • Blogosfera (współpraca z blogerami lub prowadzenie własnych blogów)
  • Remarketing

Wbrew pozorom, dobra strategia marketingowa wcale nie musi obejmować wszystkich powyższych czynności, ale powinna posiadać ich jak najwięcej. Trzeba podkreślić, że wybór konkretnych działań powinien być uzależniony od profilu marki oraz jej możliwości finansowych.

Dobrze poprowadzony e-marketing daje wiele różnych korzyści dla firmy, o których ich właściciele nie zawsze wiedzą. Przede wszystkim pozwala dotrzeć do wielu klientów, a szczególnie do klientów docelowych, czyli takich, którzy są realnie zainteresowani naszą ofertą. Dzięki temu przy mniejszym nakładzie środków finansowych można uzyskać większą ilość nowych odbiorców. E-marketing pozwala również dostosować koszty działań reklamowych do oczekiwanych efektów i możliwości firmy. Początkową strategię marketingową należy stale monitorować, by później ją dobrze modyfikować, aby z każdej zainwestowanej w reklamę złotówki wyciągnąć jak największy zysk. Monitorując działania marketingowe, dodatkowo możemy się dowiedzieć czegoś więcej o naszych potencjalnych klientach, by w przyszłości jeszcze lepiej dopasować do nich ofertę. Działania marketingowe również doskonale budują pozytywny wizerunek marki. Nie tylko u potencjalnych klientów, ale również u obecnych, sprawiając, że stają się oni tzw. stałymi klientami. W ramach działań marketingowych można wchodzić w interakcje z odbiorcami, lepiej prezentować się na tle konkurencji i przyzwyczajać społeczeństwo do danej marki. A to bezpośrednio przekłada się na znaczny wzrost zainteresowania naszą ofertą.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*