Czy nowe technologie mogą wspierać pracę opiekunki osób starszych?

Digitalizacja i nowe technologie zmieniają oblicze świata. Od kilku lat dzieje się to tak szybko i na tak dużą skalę, że możemy zaobserwować, iż wkraczają one w zasadzie w każdy aspekt naszego życia. Na jaką pomoc ze świata nowych technologii mogą liczyć opiekunki osób starszych?

Czy roboty mogą zastąpić opiekunki?

Gwałtowny postęp technologiczny, którego obecnie doświadczamy sprawi, że część obecnie istniejących grup zawodowych zostanie zastąpionych przez komputery, maszyny czy roboty. Są jednak profesje, których nawet inteligentne maszyny jeszcze długo nie będą w stanie wykonywać tak dobrze, jak człowiek. Przykładem może być zawód opiekuna seniorów, gdzie relacje międzyludzkie mają kluczowe znaczenie. Pomimo, że część naukowców opracowuje roboty, które mogłyby się opiekować osobami starszymi, to jeszcze bardzo długa droga przed nami zanim taki proces wejdzie w życie.  Zadaniem opiekuna jest dbanie o stan zdrowia swojego podopiecznego i pomoc w codziennych czynnościach. Bardzo ważne są także zdolności interpersonalne pozwalające nawiązać kontakt z podopiecznym. Zadbanie o komfort psychiczny podopiecznego to jeden z wymogów pracy opiekuna osób starszych. Dodatkowo dobry kontakt powinien być utrzymywany z najbliższą rodziną podopiecznego i jego środowiskiem. Opiekun osoby starszej nie zawsze musi posiadać wieloletnie doświadczenie zawodowe. Nie ma tu znaczenia wiek ani płeć, lecz posiadanie umiejętności miękkich i otwartość na zmianę w życiu zawodowym. Praca w charakterze opiekuna jest również szansą dla osób w wieku 50+, szczególnie dla kobiet, które często borykają się z problemem wykluczenia zawodowego.

Praca opiekuna osoby starszej to swojego rodzaju powołanie. W dużej mierze wiąże się ono z pewnymi predyspozycjami takimi jak wrażliwość, empatia, cierpliwość czy zrozumienie. Czas spędzony wspólnie, miła rozmowa czy wspólny spacer to elementy, które pozwalają osobie starszej poczuć się potrzebną. Dobrego słowa czy miłego dotyku nie zastąpią roboty czy maszyny. Zawód opiekuna jest na pewno tym zawodem, którego nie da się zastąpić przez roboty. A jeśli, dodatkowo, weźmiemy pod uwagę fakt, że światowa populacja się starzeje, zawód opiekuna osób starszych można nazwać zawodem przyszłości. Praca w charakterze opiekunki osoby starszej pomoże także w podreperowaniu domowego budżetu. Dużą zaletą pracy w opiece jest również to, że zawód ten można wykonywać za granicą – w Niemczech czy w Wielkiej Brytanii. Zapotrzebowanie na opiekunów osób starszych jest bardzo duże, a zarobki na tym stanowisku pracy wysokie”– mówi Agnieszka Niedziela Dyrektor Marketingu firmy Promedica24.

Aplikacje jako wsparcie pracy opiekuna osób starszych

Starzejące się społeczeństwo staje się coraz większym wyzwaniem także dla sektora innowacji i digitalizacji. Żyjemy w erze, w której każdy z nas korzysta z telefonu, robi przelewy, korzysta z poczty elektronicznej czy robi zakupy przez Internet. Smartfon z dostępem do Internetu przydaje się w wykonywaniu wielu codziennych czynności. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom opiekunek, firma Promedica24 postanowiła poszukać rozwiązań, które spowodują, że opieka nad osobami starszymi będzie dostosowana do zmieniającego się świata, a także stanie się bardziej komfortowa. Najnowsza aplikacja dla opiekunek to doskonałe kompendium wiedzy. Umożliwia dostęp do informacji na temat współpracy, dzięki niej można sprawdzić wysokość wynagrodzenia oraz terminy wpłat. W aplikacji znaleźć można także praktyczne wskazówki, spis odbytych i planowanych kursów oraz szkoleń. Dodatkowo z jej pomocą kontakt z konsultantami jest zdecydowanie prostszy, a wbudowany moduł typu translator pomaga w lepszym porozumieniu się opiekunki z podopiecznym.

Jak wygląda praca z aplikacją dla opiekunki w praktyce.

Przytoczmy przykład. Opiekunka podpisała kontrakt i udaje się do podopiecznego seniora po raz pierwszy. Nie wie czego się spodziewać, jakie są warunki domowe oraz na co dokładnie cierpi pacjent. Kiedyś, zanim powstała aplikacja, taka opiekunka mogła się czuć niekomfortowo. Dziś, dzięki aplikacji wszystkie szczegóły dotyczące seniora, są w zasięgu jej ręki. Dodatkowo, dzięki aplikacji opiekunka otrzyma informacje dotyczące danej jednostki chorobowej, które pozwolą jej poradzić sobie w nieprzewidzianej sytuacji – mówi Agnieszka Niedziela Dyrektor Marketingu firmy Promedica24.

Samo pojęcie marketingu internetowego oznacza używanie Internetu w celach reklamowych, prowadzących do sprzedaży dóbr lub usług. Na marketing internetowy składa się tzw. reklama „pay per click”, reklama banerowa, email marketing, affiliate marketing, reklama interaktywna, optymalizacja stron, blog marketing, buzz marketing, product marketing i blogowanie.

Reklama banerowa
Polega na wykorzystaniu elementów graficznych, np. obrazków, animacji, zdjęć, gifów, flashy, haseł do przekierowania na inna stronę www reklamodawcy. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się, a zarazem ciekawych form reklamy internetowej. Daje duże pole do popisu jej wykonawcom. Dodatkowo, banery mogą być zamieszczane w różnych częściach strony www, przy czym najskuteczniejsze są te miejsca, które na danej witrynie rzucają się w oczy.

Pay per click
Jest rodzajem reklamy internetowej, w której kluczową role odgrywa płatność za kliknięcie w link lub baner, a nie za jego wyświetlenie. Osoba zlecająca reklamę swojej firmy lub usługi, płaci za każdego użytkownika, który za pomocą banera przejdzie do strony produktu.

Affiliate marketing
Jest metodą promowania biznesu on-line, w której osoba promująca produkt, za pomocą strony internetowej, jest nagradzana za każdego użytkownika który odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną czynność na stronie reklamodawcy. W Polsce znany jest bardziej pod pojęciem programu partnerskiego. Do najpopularniejszych i największych portali oferujących tą metodę marketingu należą portale społecznościowe, takie jak Nasza-Klasa, Facebook czy MySpace. To idealne miejsce na reklamę sprzedażową, polityczną i promocyjną, nie tylko ze względu na ilość użytkowników tych portali, ale także na ich różnorodność pod względem wieku, płci i statusu społecznego.

Email marketing
Jest formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującego pocztę elektroniczną jako główne narzędzie komunikacji. Do podstawowych zadań e-mailingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy lub organizacji, a także sprzedaż. Natomiast najpopularniejszymi jego narzędziami są: newslettery firmowe, biuletyny wewnętrzne, dzienniki elektroniczne oraz reklamy w wiadomościach e-mail.

Marketing wirusowy
Ta odmienna forma promocji polega na rozpowszechnianiu przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. To oni występują w roli kreatorów opinii na temat np. działalności firmy, jakości oferowanych produktów lub usług czy też funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Generalnym celem tej formy marketingu jest szybkie i lawinowe rozprzestrzenianie się informacji w postaci rekomendacji danego produktu lub usługi. Najczęściej reklamowanymi w ten sposób produktami są środki odchudzające, produkty finansowe i strony internetowe. Jak wynika z badań jedną z najpopularniejszych form promocji jest rekomendacja, stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, iż firma pozyska w ten sposób nowych klientów.

Proces marketingowy to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia, której działania mają odnieść długofalowe skutki. Jej celem jest dotarcie do jak największej grupy potencjalnych klientów – osób, które są zainteresowane daną usługą lub produktem. Marketing wykorzystuje wiele narzędzi, które pozwalają na sprawną realizację strategii oraz zdobycie jak największej liczby klientów, a co za tym idzie na zwiększenie zysków.

Wiele osób stawia znak równości między marketingiem i promocją produktów oraz usług. Jednak jest to bardzo duże uogólnienie, gdyż na marketing składa się wiele innych działań. Wśród najważniejszych wymienić należy przede wszystkim:

komunikacja z rynkiem;
przygotowywanie odpowiednich strategii wprowadzenia produktu na rynek, ustalenia ceny, grupy docelowej oraz promocji i dystrybucji;
analiza sprzedaży i wprowadzenie na bieżąco zmian w sposobie sprzedaży produktu.

Reklama internetowa obejmuje wiele form reklamy z których część jest stosowana w sposób etyczny, a część nie. Niektóre strony internetowe wykorzystują wiele reklam, w tym migające banery, które rozpraszają uwagę użytkownika, inne zaś wprowadzają w błąd, wyglądając jak komunikaty o błędach w systemie operacyjnym, a nie reklamy. Witryny, które nieetycznie używają reklamy internetowej dla zysku, często nie zwracają uwagi na to, że na stronie umieszcza się linki, prowadzące do szkodliwego oprogramowania lub materiałów dla dorosłych.

Operatorzy witryn, którzy etycznie używają reklamy internetowej, zazwyczaj korzystają z niewielkiej ilości reklam, które nie mają na celu rozpraszać lub irytować użytkownika oraz nie odwracają uwagi od projektu i układu stron internetowych. Wielu właścicieli stron internetowych dotyczących bezpośrednio firm, którzy chcą umieszczać reklamy wie, że strona internetowa powiązana z reklamą jest uzasadniona.

Działania e-marketingowe mogą przebiegać na wielu płaszczyznach. Internet daje nam mnóstwo możliwości, wymusza jednak na nas również elastyczność i dostosowanie się do zmieniających się wymagań na rynku. Dynamicznie rośnie liczba osób, będących zwolennikami właśnie tej formy promocji firmy – nie tylko ze względu na stosunkowo niższe niż w przypadku tradycyjnej reklamy koszty, ale także sporą skuteczność oraz możliwość dokładnego mierzenia efektów i zwrotu z inwestycji.

To właśnie Internet w dzisiejszym świecie jest powszechnie stosowanym wśród przedsiębiorstw środkiem komunikacji, przekazu informacji oraz sposobem pozyskania klientów. Stosowna i profesjonalna reklama w Internecie jest niemal gwarancją zwiększenia przychodów firmy i jej rozpoznawalności, trzeba tylko wybrać te kanały które będą maksymalnie skuteczne w naszej branży.

Należy pamiętać o tym, że najlepsze efekty osiągamy, gdy nie ograniczamy się do jednej formy reklamy, ale korzystamy z kilku, które wzajemnie się uzupełniają.

Podstawą skutecznej reklamy internetowej jest również stała analiza – zarówno przed rozpoczęciem działań, jak w ich trakcie. Sama reklama nie wystarczy, gdy strona internetowa jest niedostosowana do wymagań użytkowników lub gdy oferta odbiega od wymagań rynku.

W ramach działań związanych z marketingiem internetowym wykonuje się wiele różnych czynności, jak:

  • Pozycjonowanie, działania SEO
  • Reklamy Google AdWords
  • Video marketing
  • Content marketing
  • Mailing
  • Promocja strony na forach internetowych (tzw. szeptanka)
  • Marketing wirusowy
  • Marketing społecznościowy (na portalach społecznościowych)
  • Blogosfera (współpraca z blogerami lub prowadzenie własnych blogów)
  • Remarketing

Wbrew pozorom, dobra strategia marketingowa wcale nie musi obejmować wszystkich powyższych czynności, ale powinna posiadać ich jak najwięcej. Trzeba podkreślić, że wybór konkretnych działań powinien być uzależniony od profilu marki oraz jej możliwości finansowych.

Dobrze poprowadzony e-marketing daje wiele różnych korzyści dla firmy, o których ich właściciele nie zawsze wiedzą. Przede wszystkim pozwala dotrzeć do wielu klientów, a szczególnie do klientów docelowych, czyli takich, którzy są realnie zainteresowani naszą ofertą. Dzięki temu przy mniejszym nakładzie środków finansowych można uzyskać większą ilość nowych odbiorców. E-marketing pozwala również dostosować koszty działań reklamowych do oczekiwanych efektów i możliwości firmy. Początkową strategię marketingową należy stale monitorować, by później ją dobrze modyfikować, aby z każdej zainwestowanej w reklamę złotówki wyciągnąć jak największy zysk. Monitorując działania marketingowe, dodatkowo możemy się dowiedzieć czegoś więcej o naszych potencjalnych klientach, by w przyszłości jeszcze lepiej dopasować do nich ofertę. Działania marketingowe również doskonale budują pozytywny wizerunek marki. Nie tylko u potencjalnych klientów, ale również u obecnych, sprawiając, że stają się oni tzw. stałymi klientami. W ramach działań marketingowych można wchodzić w interakcje z odbiorcami, lepiej prezentować się na tle konkurencji i przyzwyczajać społeczeństwo do danej marki. A to bezpośrednio przekłada się na znaczny wzrost zainteresowania naszą ofertą.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*